147/2001 Z.z.
ZÁKON
z 5. apríla 2001
o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V znení:
Predpis č. |
K dátumu |
Poznámka |
342/2006 Z.z. |
1. 6. 2006 |
mení § 8, § 11 ods. 3 |
102/2007 Z.z. |
1. 4. 2007 |
mení § 10, § 11 |
648/2007 Z.z. |
29. 12. 2007 |
mení a dopĺňa 5 novelizačných bodov |
402/2009 Z.z. |
1. 12. 2009 |
dopĺňa § 8 |
182/2011 Z.z. |
20. 7. 2011 |
mení a dopĺňa 5 novelizačných bodov |
362/2011 Z.z. |
1. 12. 2011 |
mení a dopĺňa § 8 a § 11 |
313/2012 Z.z. |
15. 10. 2012 |
dopĺňa prílohu |
459/2012 Z.z. |
2. 1. 2013 |
mení a dopĺňa § 8 a poznámky pod čiarou |
102/2014 Z.z. |
1. 5. 2014 |
mení a dopĺňa § 2, § 3 a poznámky pod čiarou |
199/2014 Z.z. |
17. 7. 2014 |
mení a dopĺňa 4 novelizačné body |
373/2014 Z.z. |
1. 1. 2015 |
mení a dopĺňa 7 novelizačných bodov |
412/2015 Z.z. |
1. 3. 2016 |
mení a dopĺňa § 3, § 11 a poznámku pod čiarou |
307/2018 Z.z. |
1. 1. 2019 |
mení § 3, § 9a, § 11 a poznámky pod čiarou |
532/2021 Z.z. |
28. 1. 2022 |
mení a dopĺňa 6 novelizačných bodov |
265/2022 Z.z. |
1. 8. 2022 |
mení a dopĺňa 2 novelizačné body |
108/2024 Z.z. |
1. 7. 2024 |
mení a dopĺňa 10 novelizačných bodov |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje všeobecné požiadavky na reklamu, požiadavky na reklamu niektorých produktov, ochranu ► pred účinkami neprípustnej porovnávacej reklamy a pôsobnosť orgánov verejnej správy pri výkone dohľadu nad dodržiavaním tohto zákona a osobitných predpisov1) . Tento zákon sa použije, ak osobitný zákon neustanovuje inak.1)
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
(1)
Podľa tohto zákona
a) reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou1b) s cieľom uplatniť produkty na trhu, ak osobitný predpis neustanovuje inak,1c)
b) produkt je tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno,2) ochranná známka,3) označenie pôvodu výrobkov4) a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním,
c) šíriteľ reklamy je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri,
d) tabakový výrobok je výrobok určený na fajčenie, šnupanie, cmúľanie alebo žuvanie, ak je čo len čiastočne vyrobený z tabaku,
e) sponzorstvo tabakového výrobku je finančný alebo vecný príspevok alebo iné plnenie pre fyzickú osobu alebo právnickú osobu, na podujatie alebo činnosť, ktorého účelom alebo vedľajším výsledkom je reklama tabakového výrobku; sponzorstvom tabakového výrobku nie je plnenie, ktoré je poskytnuté ako odplata za tovar alebo službu,
f) objednávateľom reklamy je ten, kto si objedná u šíriteľa reklamy šírenie reklamy.
(2)
Reklamou nie je
a) označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb,
b) označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
c) označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu,5)
d) zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej závierky, auditu podniku alebo iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu.6)
§ 3
Všeobecné požiadavky na reklamu
(1)
Reklama nesmie
a) obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
b) propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
c) prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
d) prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na škodlivosť výslovne a zreteľne neupozornilo,
e) ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana,
f) prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinky liekov,
g) obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
h) odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
i) zasahovať do práv iných osôb bez ich…